Gastvorträge

2024

• Sergey Say (University of Potsdam): Variable phenomena in Russian participles
• Maria Ovsjannikova (University of Potsdam): Verbs of sight in Bulgarian, Polish, and Russian: A parallel corpus study
• Karolina Skwarska (Czech Academy of Sciences, Prague): Comparative lexicographic description of Czech‐Russian‐Polish argument structure
• Marek Łaziński (University of Warsaw): Preliminary results of the Diaspol project
• Tomislava Bošnjak Botica, Sara Košutar, & Gordana Hrzica (Institute for the Croatian Language, UiT The Arctic University of Norway, University of Zagreb): Verb overgeneralizations in morphologically rich languages: the role of frequency and class size of verbs. Preliminary results of the Feast & Famine project
• Jana Kocková (Czech Academy of Sciences, Prague): Non‐finite verb forms in Czech and Russian: a corpus‐based comparison
• Sandra Birzer & Svetlana Sokolova (University of Bamberg, UiT The Arctic University of Norway): Morphological competition in Slavic verbal suffixes

• Andrei Rogatchevski (Tromsø): What does popular music tell us about the Russo-Ukrainian war?
• Eva Binder (Innsbruck): Die TV-Talk Show “60 Minut” als Lehrstück für russische Propaganda

2023

♦ Workshop: Russisch als Lingua Franca im analogen und digitalen Raum

• Jule Böhmer & Daria Dornicheva: Das Рунет als Ort interkulturellen Lernens
• Sandra Birzer & Andrea Steinbach: Russisch als (umstrittene) Lingua Franca - Perspektiven und Diskussionen aus den sozialen Netzwerken
• Eva Binder & Magdalena Kaltseis: Russisch außerhalb von Russland: Mit Varlamov vom Baltikum bis Usbekistan

2022

• Magdalena Kaltseis (Universität Innsbruck) & Eva Binder (Universität Innsbruck): Vorstellung des neuen Lehrbuchs „Audiovisuelle Medien im Russischunterricht“ und Praxisbeispiele
• Jule Böhmer (Universität Hamburg): Analoge und digitale Edubreakouts im Russischunterricht
• Andrea Steinbach (Universität Regensburg) & Sandra Birzer (Universität Bamberg): Der Krieg als Parabel – die Folge „Sankt-Mariuburg“ der Zeichentrickserie „Masjanja“ im Russischunterricht
• Andrea Steinbach (Universität Regensburg) & Sandra Birzer (Universität Bamberg): Kurzvorstellung des Themenhefts „Der Krieg gegen die Ukraine“ der neuen didaktischen Fachzeitschrift „Slavische Sprachen unterrichten (SlavUn)

2021

• Katrin Wisniewski: Linguistische Korrelate von GER-Niveaustufen: Erkenntnisse und Überlegungen
• Anna Nedoluzhko, Hellìk Mayer, Sandra Birzer: Modeling learner diversity: first results from the Russian Learner Corpus
• Sandra Birzer & Heike Zinsmeister: Learner modeling und das Levelled Study Corpus of Russian

2019