Dr. Aytüre Türkyilmaz
E-Mail:aytuere.tuerkyilmaz(at)uni-bamberg.de
Phone: +49 951/863-1764
Adress: Markusplatz 3, M3 / 01.12
University of Bamberg
96045 Bamberg
Germany
- Childhood Studies
- Age Transitions
- Education
- Socialization
- Social Inequality
- Qualitative Methods, Mixed-Methods-Designs
- Since 08/2021: Research Associate (Postdoc) at the Chair for Social Pedagogy at University of Bamberg
2011-2021: Research Associate at the Professorship for Sociology of Family, Youth and Education at Wuppertal University
2012-2017: Doctoral Studies in Sociology at Wuppertal University
2011: Research Student Assistant at the Professorship for Sociology of Family, Youth and Education at Wuppertal University
2004-2011: Studies in Pedagogy and Anglistics at Wuppertal University
Membership
German Sociological Association, Sociology of Childhood (DGS)
Junior Network Social Studies of Children and Childhood
International Sociological Association, Sociology of Childhood
Monographies:
Türkyilmaz, A. (2018): Zwischen ‚Sich-Verbessern‘ und ‚Selbst-Sein‘ – ungleiche Familienprogramme. Weinheim, Basel: Beltz Juventa.
Articles:
Türkyilmaz, A. (2022). Interviews mit Schüler*innen. In H. Bennewitz, H. de Boer & S. Thiersch (2022). Handbuch der Forschung mit Schülerinnen und Schülern (S. 123-128) Münster: Waxmann.
Türkyilmaz, A. & Bühler-Niederberger, D. (2022). Age as Central Status – how girls and boys negotiate more “adulthood” in different societies. In C. Machold und R. Bak (Hrsg.), Kindheit und Kindheitsforschung intersektional denken (S. 187-200). Wiesbaden: Springer.
Türkyilmaz A. (2020). Wenn ich lerne, dann werde ich auch Erfolg haben später“ – Kinder als Akteure in Prozessen struktureller (Re-)Produktion. Zeitschrift für Bildungsforschung, 1-17. doi: 10.1007/s35834-021-00301-x
König, A. & Türkyilmaz A. (2020). Sozialisationsprozesse im Längsschnitt – eine interaktionistische Perspektive. In S. Thiersch (Hrsg.), Qualitative Längsschnittforschung (S. 63-86). Opladen: Barbara Budrich Verlag.
Türkyilmaz, A. (2020). ‘Towards the Past, the Future and the Present’ – a Theoretical and Empirical Perspective on the Child as (Inter-)actor. In R. Braches-Chyrek (Hrsg.) The Future of Childhood Studies. (pp. 77-93). Opladen: Barbara Budrich Verlag.
Schuchart, C., Bühler-Niederberger, D., Sommer, T. & Türkyilmaz, A. (2019). Schulkultur im Zweiten Bildungsweg: Zwischen institutionellen Normen und individuellen Bedürfnissen. Bildung und Erziehung169(6), 549-559.
Bühler-Niederberger, D., Türkyilmaz, A. & Gräsel, C. (2019). Erfolgreiche Kinder – zwischen Komplizenschaft und Agency. In T. Betz & F. deMoll (Hrsg.), Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation39(3), 247-264.
Bühler-Niederberger D. & Türkyilmaz, A. (2017). „Ungleiche Kindheiten – ein soziologischer Zugang“. In M. S. Baader und T. Freytag (Hrsg.), Bildung und Ungleichheit in Deutschland (S. 75-102). Wiesbaden: Springer VS.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz, A. (2017). „Erben oder (Inter-) Akteure? – Entwürfe von Kindern in der Erforschung sozialer Ungleichheit“. In I. Diehm, M. Kuhn, C. Machold (Hrsg.), Differenz - Ungleichheit - Erziehungswissenschaft. Verhältnisbestimmungen im (Inter-) Disziplinären (S. 199-218). Wiesbaden: Springer VS.
Türkyilmaz, A. (2016). Ein „Goldschatz“, ein „Fauli“, „so ein Pfiffiger“ – Schulkind sein aus Eltern- und Kindersicht. Zeitschrift für Grundschulforschung. Bildung im Elementar- und Primarbereich 9(2), 63-74.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz, A. (2014). Sozialisation als generationales Ordnen. Ein theoretischer und empirischer Versuch. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 34, 339-354.
Reviews:
Türkyilmaz A. (2018): Rezension zu E. Chiapparini, R. Stohler & E. Bussman (Hrsg.) (2018): Soziale Arbeit im Kontext Schule. Aktuelle Entwicklungen in Praxis und Forschung in der Schweiz. Opladen: Budrich Uni Press.
Türkyilmaz, A. (2016): Rezension zu Desirée Waterstradt (2015): „Prozesssoziologie der Elternschaft. Nationsbildung, Figurationsideale und generative Machtarchitektur in Deutschland“. Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 1-2016, 133-135.
Türkyilmaz, A. (2015). Rezension zu Katharina Gerarts (2015): „Familiäre Erziehung aus Kindersicht. Eine qualitative Studie unter Berücksichtigung von Macht in der generationalen Ordnung.“ Diskurs Kindheits- und Jugendforschung, 3-2015, 357-358.
Böttner, M., Schwittek, J. & Türkyilmaz, A. (2012). Tagungsbericht: „Normierung und Normalisierung der Kindheit“ am 24.11.2011 an der Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg. Zeitschrift für Soziologie der Erziehung und Sozialisation 32, 219-222.
Presentations:
Türkyilmaz, A. (2021): Goodbye Childhood – Coming of Age in Different Societies. Children’s Understanding of Well-Being Working-Meeting, June 5, 2021.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz, A. (2019): Goodbye Childhood – Parent-Child Relations in Transition to Adolescence. CUWB-Conference, Centre for Children’s Right Studies, December 2019, Sion, Switzerland-
Türkyilmaz, A. & Alberth, L. (2019): Children’s Perspectives and Interaction as Starting Points for Reflections on ‘Child well-being’ and ‘Parenting’, 14th ESA-Conference, August 2019, Manchester.
Türkyilmaz, A. (2019): Die Ausarbeitung schulischer Ordnung an verschiedenen Schulformen. GEBF-Konferenz am 26. Februar 2019, Köln.
Türkyilmaz, A. (2019): Ein neuer Blick auf Sozialisationsprozesse: Beiträge von Kindern zur Reproduktion von Bildungsungleichheit. DGFE-Kongress, Arbeitsgruppe: „Kinder reproduzieren Ungleichheit?“ 20. März 2018, Essen.
Türkyilmaz, A. (2019): Comment on Jo Moran Ellis: “The Future of Childhood Studies”. Symposium: The Future of Childhood Studies. 6. November 2017, Bamberg.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz A. (2017): Ungleiche Kindheiten – und die Frage nach „guter“ Kindheit. Fachtag „Zugang zu Eltern – interdisziplinäre Zusammenarbeit in den Frühen Hilfen“ der Jugendämter im Oberbergischen Kreis. 20. September 2017, Gummersbach.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz, A. (2017): Ungleiche Kindheiten – und die Frage nach „guter“ Kindheit. Lernnetzwerktreffen der Landesinitiative „Kein Kind zurücklassen!“ 03. April 2017, Gelsenkirchen.
Türkyilmaz, A. (2016): How Do Parents and Primary School Children in Germany Cope with Increasing Educational Pressure? 3rd ISA Forum of Sociology. 11. Juli 2016, Wien.
Türkyilmaz, A. & Bühler-Niederberger, D. (2015): Actors of Unequal Childhoods. 12th Conference of the European Sociological Association. 26. August 2015, Prag.
Bühler-Niederberger, D. & Türkyilmaz, A. (2015): Self-Processes and Academic Success – When the “Child as Actor” Enters the Research Agenda. 12th Conference of the European Sociological Association. 26. August 2015, Prag, Czech Republic.
Türkyilmaz, A. & Morgenroth, S. (2014): New Approaches to Inequality Patterns in Education Science and Childhood Sociology. 18th ISA World Congress of Sociolgy. 13.-19. Juli 2014, Yokohama, Japan.
Türkyilmaz, A. & Böttner, M. (2013): Different Dimensions of the ‚Self‘- An Interdisciplinary Approach to the Analysis of Inequalities in Education. 11th ESA Conference: “Crisis, Critique and Change”. 31. August 2013, Turin, Italy.
Böttner, M., Morgenroth, S. & Türkyilmaz, A. (2013): Verschiedene Dimensionen des ‚SELBST‘ – Ein interdisziplinärer Zugang für die Analyse ungleicher Bildungschancen"1. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF): „Bildungsverläufe über die Lebensspanne“. 12. März, 2013, Kiel.
Morgenroth, S., Türkyilmaz, A. & Böttner, M. (2012): Die Entwicklung des Selbst in unterschiedlichen Lernumgebungen. Erste Ergebnisse der quantitativen Befragung. 21. Jahrestagung der DGFE Kommission „Grundschulforschung und Pädagogik in der Primarstufe“: „Individuelle Förderung und Lernen in der Gemeinschaft“. 20. September 2012, Erlangen-Nürnberg.
Courses
- Research Methods in Childhood Studies (MA)
- Power and Representation (MA)
- Colloquium for Bachelor Students (BA)
- Research seminar: Aesthetics in Youth Cultures (MA)
- Qualitative methods in Childhood Studies (MA)
- Children and Childhood in Social Work (BA)
- Media and Social Work(BA)
- Migration (BA)