Contact
Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Lehrstuhl für Frühkindliche Bildung und Erziehung
96045 Bamberg
Visiting address: Luisenstraße 5, LS5 / 01.11
Phone: (+49)-(0)951-863-2788
E-Mail: sebastian.then(at)uni-bamberg.de
Consultation hours by appointment
Projects
- since 10/2024: "Do it Digital and Healthy!" (financed by the European Union)
- 09/2023 - 09/2024: Scientific monitoring of the project “Kita und Schule leiten im Verbund”
- 02/2019-06/2023: Evaluation of “Bundesprogramm Sprach-Kitas”
Curriculum Vitae
- Since 10/2022: Research assistant at the Chair of Early Childhood Education, Otto-Friedrich-University Bamberg
- Since 10/2024: Research Assistant in the project "Do it Digital and Healthy!"
- 09/2023 - 09/2024: Research assistant in the project “Kita und Schule leiten im Verbund”
- 02/2019 - 06/2023: Research assistant in the “Sprach-Kita” project at the Chair of Early Childhood Education, Otto Friedrich University Bamberg
- 2018-2020: Master's degree in Educational Science), Otto-Friedrich-University Bamberg
- 10/2018 - 01/2019: Tutor for empirical research methods at the Chair of General Pedagogy at the Otto-Friedrich-University Bamberg
- 09/2016 - 02/2017: Semester-accompanying internship in research and teaching at the Chair of Education III at the University of Regensburg
- 2014-2018: Study of Educational Science (B.A.), University of Regensburg
Dissertation
Working title: professional competencies of early childhood educators in the field of digitalization
Research Interests
- (Digital) skills of early childhood educators
- Digitalization in early childhood education
- Technological Pedagogical Content Knowledge (TPACK)
Publications
2024
- Blaurock, S., Stacheder, M. & Then, S. (2024). Ergebnisbericht zur Jugendbefragung im Landkreis Coburg 2023 (S. 1–31). Universität Bamberg. https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/97056
- Then, S., Wolf, K. & Anders, Y. (2024). Familiäre Determinanten des Medienkonsums im ersten Lebensjahr und die Rolle von familienunterstützenden Angeboten. Frühe Bildung, 13(2), 1–10. https://doi.org/10.1026/2191-9186/a000665
2021
- Anders Y., Kluczniok, K., Bucholz, S., Erdem-Möbius, H., Hummel, T., Kurucz, C., Pietz, S., Resa, E., Then, S. & Roßbach, H.-G. (2021). Policy Brief zum Zwischenbericht der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms„Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Weltist“. Die Bedeutung der zusätzlichen Fachberatungen und Kita-Tandems für die Implementation des neuen Querschnittsthemas Digitalisierung. Berlin und Bamberg. Verfügbar unter: https://fis.uni-bamberg.de/bitstream/uniba/57851/3/fisba57851.pdf.
- Anders, Y., Kluczniok, K., Ballaschk, I., Bartels, K.-C., Blaurock, S., Grimmer, J., Große, C., Hummel, T., Kurucz, C., Resa, E., Then. S., Wieduwilt, N. & Roßbach, H.-G. (2021). Policy Brief zum fünften Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Ergebnisse der Beobachtungsstudie zur pädagogischen Qualität in ausgewählten Sprach-Kitas. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg. https://fis.uni-bamberg.de/handle/uniba/53128
- Kluczniok, K., Bartels, K.-C. & Then, S. (2021). Pädagogisches Gutachten 04/2021: Fachkräfte, Leitungsqualifikation, Fach- und Praxisberatung. Pädquis Stiftung b.R. im Auftrag des Ministeriums für Bildung, Jugend und Sport des Landes Brandenburg. https://mbjs.brandenburg.de/media_fast/6288/gutachten_kitrr_fachkraefte.pdf
2020
- Anders, Y., Kluczniok, K., Bartels, K. C., Blaurock, S., Grimmer, J., Große, C., Hummel, T., Kurucz, C., Resa, E., Then, S., Wieduwilt, N., & Roßbach, H.-G. (2020). Policy Brief zum vierten Zwischenbericht zur wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Ergebnisse zur nachhaltigen Wirkung des Bundesprogramms. Berlin, Bamberg: Freie Universität Berlin, Otto-Friedrich-Universität Bamberg.
Qualification works
Then, S. (2020). Respekt erleben – Konstruktion eines Fragebogens auf Basis der Semantischen Konstruktanalyse. Unpublished master’s thesis, Universität Bamberg.
2018
- Then, S. (2018). Visuelle Expertise in der Medizin: Zeiteffekte. Unpublished bachelor’s thesis, Universität Regensburg.
Conference contributions
2024
- Then, S., Cohen, F. Burghardt, L. Borgstede, M. & Anders, Y. (2024, Juli). Teamwork, leadership, and provider support as a prerequisite for the use of ICT in preschools". Vortrag auf der EARLI SIG 5 and SIG 28 conference2024, Warschau, Polen.
2023
- Then, S., Borgstede, M. & Anders, Y. (2023, August) Digital teamwork in preschools: An investigation using the Will-Skill-Tool model. Posterpräsentation auf European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI), Thessaloniki, Greece
- Then, S., Wolf, K. & Anders, Y. (2023, Juni) Media Usage in the first year of life. Vortrag auf der Second BRISE Conference on Early Childhood Development, Berlin, Germany.
- Then, S., Borgstede, M. & Anders, Y. (2023, Februar): Digitale Teamzusammenarbeit in Kitas – Eine Untersuchung mittels des WST-Models. Vortrag auf der 10. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Duisburg-Essen, Germany.
2022
Then, S., Borgstede, M., & Anders, Y. (2022, März): Wissen von Fachberatungen zu digitalen Medien als Facette professioneller Kompetenz. Vortrag auf der 9. Fachtagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Bamberg, Deutschland.
Then, S., Hemmerich, F., Cohen. F. & Anders, Y. (2022, März): Zusammenhänge zwischen sozio-demografischen Merkmalen frühpädagogischer Fachkräfte und ihren Überzeugungen zum Einsatz digitaler Medien in Kitas. Vortrag auf dem 28. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaften (DGfE) Bremen, Deutschland.
Memberships
- Associate member of the “European Association for Research on Learning and Instruction” (EARLI)
- Associate member of “Gesellschaft für empirische Bildungsforschung” (GEBF)
- Associate member of “Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE)