Contact

Adress: Luisenstraße 5, LS5 / 02.03

E-Mail:hande.erdem-moebius(at)uni-bamberg.de

Telefone: 0951/863-2933

Research Interests

  • Sociology of migration

  • social disparity

  • Research of identity

  • intergenerational relationship in familys with background of migration

  • qualitative methods of empirical social research

  • educational participation of parents

Projects

  • 2021-2023 Evaluation des Bundesprogramms "Sprach-Kitas"
  • 2019-2020  DIGIPaed "Digitalisierung in der frühkindlichen Bildung": Pädagogische Überzeugungen und Motivationen als Gelingensfaktoren der Implementierung in der pädagogischen Praxis
  • 2017-2019 Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Freien Universität Berlin, Arbeitsbereich Frühkindliche Bildung und Erziehung im Projekt "ISOTIS" (Inclusive Education and Social Support to Tackle Inequalities in Society, unterstützt durch Horizont 2020 der Europäischen Kommission) Link zur Projektseite
  • 2016 Praktikum, Methoden der Umfrageforschung; Projekt: European Cities Survey: Syrian Refugee Knowledge, Attitudes and Practices Panel Study (University of California Santa Barbara und University of Oxford)
  • 2014-2015 Fortbildung in der qualitativen Sozialforschung, Freie Universität Berlin: “My daughter is a bridge to German Society”: Intergenerational Relationships in Immigrant Families - Links to Social Integration and Identity Transference
  • 2012 Studentische Mitarbeiterin im Projekt “Young people speak Out: The Contribution of Oral History to Facing the Past, Reconciliation and Democratization in Turkey” (unterstützt durch Sabancı University, Stiftung Mercator, Istanbul Policy Center, The Open Society Foundation, Global Dialogue und Heinrich Böll Stiftung) weitere Informationen
  • 2012 Praktikum, Forschungsassistentin: GESIS – Leibniz-Institut für Sozialwissenschaften, Mannheim, Deutschland

EUCROSS: The Europeanization of Everyday Life: Cross-Border Practices and Transnational Identities among EU and Third-Country Citizens (unterstützt durch das 7th Framework Programme der Europäischen Kommission) weitere Informationen

CICOM: Enhancing the Validity of Intercultural Comparative Surveys (unterstützt durch die Deutsche Forschungsgemeinschaft – DFG)

  • 2011 Studentische Mitarbeiterin im Projekt “New Models of Housing Supply and Unjust Spatial Distribution of Social Classes in Istanbul” (unterstützt durch den Wissenschaftlich-Technologischen Forschungsrat der Türkei, Project No: 110K061)

CV

  • 05/2023 Promotion an der Freien Universität Berlin, Thema: „Social Identities of Immigrant Parents in Home–School–Society Relational Spaces: Perspectives and Experiences of Turkish Parents in Germany"

  • 09/2021 – 11/2021 Forschungsaufenthalt, School of Culture, Education and Human Development, Department of Applied Psychology, New York University Steinhardt, New York, U.S.A. (Prof. Dr. Selcuk Sirin)

  • seit 2020: Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg, Lehrstuhl für Frühkindliche Bildung und Erziehung (ehemals: Lehrstuhl für Elementar- und Familienpädagogik), DIGIPaed Projekt

  • 2017-2019:  Wissenschaftliche Mitarbeiterin an der Freien Universität Berlin, Arbeitsbereich Frühkindliche Bildung und Erziehung, “ISOTIS” Projekt (unterstützt durch Horizont 2020 der Europäischen Kommission)

  • 2013 – 2016: Studium der Soziologie - Europäische Gesellschaften (Abschluss M.A.), Freie Universität Berlin, Deutschland

  • 2008 – 2013: Studium der Soziologie (Abschluss B.A., High Honor Degree), Istanbul Bilgi-University, Türkei

  • 2010 – 2013: Studium der Psychologie (Abschluss B.A., Doppelabschluss, High Honor Degree), Istanbul Bilgi-University, Türkei

  • 02/2012 – 07/2012: Erasmus Auslandssemester an der Universität Mannheim, Deutschland

  • 2008 – 2013 Vollstipendium, Student Selection and Placement Centre (OSYM), Türkei

Publications

2023

  • Anders, Y., Kluczniok, Blaurock, S., Erdem-Möbius, H., Fitzner, J., Hausladen, K., Hummel, T., Pietz, S., Resa, E., Then, S., Voss, N. & Roßbach, H.-G. (2023). Policy-Brief zum Bericht der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“ (Projektphase: 2023): Ergebnisse zur Sicherung der Nachhaltigkeit des Bundesprogramms und zu den Gelingensfaktoren für den Transfer des Programms in Landesstrukturen. Bamberg & Berlin. https://doi.org/10.20378/irb-105179
  • Erdem Möbius, Hande. (2023). Social Identities of Immigrant Parents in Home–School–Society Relational Spaces: Perspectives and Experiences of Turkish Parents in Germany. (Dissertation), Freie Universität Berlin, Berlin. Verfügbar unter https://refubium.fu-berlin.de/handle/fub188/40870

 2022

  • Anders, Y., Kluczniok, K., Buchholz, S. Erdem-Möbius, H., Hummel, T., Kurucz, C. Pietz, S., Resa, E., Then, S. & Roßbach, H.G. (2022). Policy Brief zum Zwischenbericht der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“ (Projektphase 2021 – 2022) : Ergebnisse zur Implementation des neuen Querschnittsthemas Digitalisierung und zum nachhaltigen Transfer des Bundesprogramms sowie zu pandemiebedingten Förderbedarfen. Bamberg & Berlin. https://doi.org/10.20378/irb-105222
  • Erdem-Möbius, H., Odag, Ö. & Anders, Y. (2022). Ethnoreligious identities in home–school–society relational spaces: The case of Turkish immigrant parents in Germany. Diaspora, Indigenous, and Minority Education
    https://doi.org/10.1080/15595692.2022.2138320
  • Erdem-Möbius, H., Odag, Ö. & Anders, Y. (2022). The interplay of ethnocultural identity and language: Perceptions and experiences of Turkish immigrant mothers in home-school-society relational spaces. Journal of Language, Identity & Education.https://doi.org/10.1080/15348458.2022.2106230

2021

  • Anders Y., Kluczniok, K., Bucholz, S., Erdem-Möbius, H., Hummel, T., Kurucz, C., Pietz, S., Resa, E., Then. S & Roßbach, H.-G. (2021). Policy Brief zum Zwischenbericht der wissenschaftlichen Evaluation des Bundesprogramms „Sprach-Kitas: Weil Sprache der Schlüssel zur Welt ist“. Die Bedeutung der zusätzlichen Fachberatungen und Kita-Tandems für die Implementation des neuen Querschnittsthemas Digitalisierung. Berlin und Bamberg. Verfügbar unter: https://fis.uni-bamberg.de/bitstream/uniba/57851/3/fisba57851.pdf.
  • Hemmerich, F.*, Erdem-Möbius, H.*, Burghardt, L. & Anders, Y. (2021). Reasons given by ECEC professionals for (not) being in contact with parents during the COVID-19 pandemic. Frontiers in Psychologyhttps://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.701888 [*shared first authorship]
  • Erdem-Möbius, H.; Odag, Ö. & Anders, Y. (2021). Socio-Spatial segregation in school-society relational spaces from the perspectives of Turkish immigrant mothers: "Where are the Germans?". Contemporary Social Science: Journal of the Academy of Social Sciences. https://doi.org/10.1080/21582041.2021.1890813

2020

2019

2018

  • Erdem, H. & Anders, Y. (2018). Inventory and Analysis of Promising and Evidence-based Parent-and Family-Focused Support Programs. In J. Cadima, G. Nata, M. Evangelou, Y. Anders (Eds.), ISOTIS Report on inventory and analysis of good practices in family support programs.

2016

  • Erdem, H. (2016). Crossing borders – Negotiating identities in transnational spaces: The case of Bulgarian Turks in Germany. In D. Eroğlu, J.H. Cohen, & I. Sirkeci (Eds.), Turkish Migration Selected Papers (pp. 194-201). London: Transnational Press London.

 

Unveröffentlicht

Erdem, H. (2016). From socialist past to European citizens – Crossing borders, negotiating transnational identities: The case of Bulgarian Turks in Germany (Unveröffentlichte Masterarbeit). Freie Universität Berlin, Berlin. 

Erdem, H. (2013). The production and articulation of identities among Turkish immigrants from Bulgaria: The case of Bursa (Unveröffentlichte Bachelorarbeit). Istanbuler Bilgi-Universität, Istanbul.

Contribution in conferences

  • 07/2022 Erdem-Möbius, H; Odag, Ö., Anders, Y. (2022): The Interplay of Religious Inclusion in (Pre-)schools and Ethnoreligious Identities: Perceptions and Experiences of Turkish Immigrant Parents in Germany . EARLI SIG 5 Konferenz, Utrecht, die Niederlande.

  • 03/2021 Hemmerich, F., Erdem Möbius, H., Burghardt, L.Anders, Y.(2021). Gute Zusammenarbeit auch in Krisenzeiten? Ergebnisse einer Befragung frühpädagogischer Fachkräfte zu ihren Gründen, während der Corona-bedingten Schließzeit (nicht) mit Eltern in Kontakt zu stehen. Vortrag auf der Online-Jahrestagung der Kommission Pädagogik der frühen Kindheit in der Sektion Sozialpädagogik und Pädagogik der frühen Kindheit der DGfE, 11.-12. März.

  • 09/2020 Erdem-Möbius, H; Odag, Ö., Anders, Y. (2020): "The linkages between Language and Identity in Educational Contexts: The Perspectives of Immigrant Mothers in Germany". Online-Präsentation gehalten auf der The Migration Conference, Tetovo, N. Macedonia.

  • 07/2020 Erdem-Möbius, H; Odag, Ö., Anders, Y. (2020): "Linguistic Institutional Habitus of German (Pre)schools and Turkish Mothers’ Identities” (). Synchrone Online-Präsentation im Rahmen der EARLI SIG 5 Konferenz, Tel Aviv, Israel.

  • 11/2019 Erdem-Möbius, H.; Odag, Ö., Anders, Y. (2019): Inclusive and exclusive language use in German (pre)schools. Perspectives and Experiences of Turkish mothers. Vortrag auf der Konferenz: Equality & Inclusion, Utrecht.

  • 11/2019 Alayli, A., Erdem-Möbius, H., Broekhuizen, M., Leseman, P., Anders, Y. (2019): Acculturation Profiles of Turkish Immigrant Families in Europe and Case Examples from Turkish Mothers. Vortrag auf der Konferenz: Equality & Inclusion, Utrecht.

  • 06/2019 "Turkish Immigrant-Background Mothers´ Perceptions on the Use of Mother Tongue" (H. Erdem-Möbius, Ö. Odag, Y. Anders). Vortrag gehalten auf der The Migration Conference, University of Bari Aldo Moro. Bari, Italy.

  • 06/2018: "Intersection of ethno-cultural and class based identities in educational contexts: The case of Turkish immigrant background parents in Germany" (H. Erdem, Y. Anders & Ö. Odağ). Vortrag gehalten auf der The Migration Conference, ISEG-Universität Lissabon, Lissabon, Portugal.

  • 08/2017: “Barriers and facilitators to parental involvement in education: Perceptions and experiences of Turkish mothers in Berlin” (H. Erdem). Vortrag gehalten auf der The Migration Conference, Charokopio-Universität, Athen, Griechenland.

  • 07/2016: “Crossing borders – Negotiating identities in transnational spaces: The case of Bulgarian Turks in Germany” (H. Erdem). Vortrag gehalten auf der Turkish Migration Conference, Universität Wien, Wien, Österreich.

  • 05/2013: “The production and articulation of identities among Turkish immigrants from Bulgaria: The case of Bursa” (H. Erdem). Jean Monnet Student Workshop, Jean Monnet Chair of European Politics of Interculturalism, Istanbuler Bilgi-Universität, Istanbul, Türkei.

  • 05/2011: “The new young subculture in Istanbul: Apaciler” (H. Erdem, G. Sabanci & D. Gülsöken). Sociology Students Conference, Istanbuler Bilgi-Universität, Istanbul, Türkei.