Julia Hufnagl, M. Sc.
Research
- Global Learning, Global Citizenship Education and Education for Sustainable Development
- Intersectional Disadvantages and Discriminatory Processes in Vocational Education and Training
- International Comparison of Vocational Education and Training Systems (Focus Europe and North America)
Working Title:
Global Learning for Sustainable Development in the Workplace
Project related Publications:
Hufnagl, J. & Annen, S. (2024). Nachhaltigkeit in der betrieblichen Ausbildung – Kompetenzanforderungen aus unternehmerischer Sichtweise (Sustainability in in-company training - competence requirements from an entrepreneurial perspective). bwp@ Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, 45, 1-29. URL: https://www.bwpat.de/ausgabe45/hufnagl_annen_bwpat45.pdf
Hufnagl, J. (2024). National despite global? Perspectives of country comparisons on transformative education for sustainable development. J. Scharfenberg, J. Hufnagl, A. Kroner, & M. Spiekenheuer (Hrsg.), Migration und Bildung in der globalisierten Welt—Migration and Education in a Globalised World. Perspektiven, Herausforderungen und Chancen in der Migrationsgesellschaft—Perspectives, Challenges, and Opportunities in the Migration Society (S. 155–168). Waxmann Verlag GmbH. DOI: https://doi.org/10.31244/9783830998419_12
Dissertation Projects of the Professorship of Business Education - Prof. Dr. Silvia Annen
Scientific Contributions
Hufnagl, J. & Annen, S. (2024). Nachhaltigkeitsstrategieumsetzung in der betrieblichen Bildung – Entwicklung eines Analyserahmens für die kaufmännische Aus- und Weiterbildungspraxis (Sustainability strategy implementation in in-company training - development of an analytical framework for commercial training and further education practice). In M. Ebner von Eschenbach, B. Käpplinger, M. Kondratjuk, K. Kraus, M. Rohs, B. Schmidt-Hertha, K. J. Rott & V. Thalhammer (Hrsg.), Erwachsenenbildung und Nachhaltigkeit (S.203–220). Verlag Barbara Budrich. DOI: https://doi.org/10.3224/84742765
Hufnagl, J. (2024). Intersectional Discrimination in the Transition to Vocational Education and Training. Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 56(1-2), S.37–54. DOI: https://doi.org/10.1026/0049-8637/a000289
Hufnagl, J. & Larsen, Y. (2024). Projektwerkstätten des Wandels – Konzepte für eine nachhaltige Wirtschaft (Project workshops of change - concepts for a sustainable economy). In B. Dernbach & M. Klages (Hrsg.), Interdisziplinäre Lehre für nachhaltige Entwicklung. Beiträge zur ersten Fachkonferenz 2023 an der Technischen Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm (S.54–62). https://doi.org/10.34646/thn/ohmdok-1567
Hufnagl, J. & Annen, S. (2024). Nachhaltigkeit in der betrieblichen Ausbildung – Kompetenzanforderungen aus unternehmerischer Sichtweise (Sustainability in in-company training - competence requirements from an entrepreneurial perspective). bwp@Berufs- und Wirtschaftspädagogik – online, 45, S.1–29. URL: https://www.bwpat.de/ausgabe45/hufnagl_annen_bwpat45.pdf
Hufnagl, J. (2024). National despite global? Perspectives of country comparisons on transformative education for sustainable development. In J. Scharfenberg, J. Hufnagl, A. Kroner, & M. Spiekenheuer (Hrsg.), Migration und Bildung in der globalisierten Welt—Migration and Education in a Globalised World. Perspektiven, Herausforderungen und Chancen in der Migrationsgesellschaft—Perspectives, Challenges, and Opportunities in the Migration Society (S. 155–168). Waxmann Verlag GmbH. DOI: https://doi.org/10.31244/9783830998419_12
Hufnagl, J., Kralik, L. & Annen, S. (2024). Ungenutztes Fachkräftepotenzial – Strategien zur Bindung von Mitarbeiterinnen in der Tech-Branche (Unutilised skilled labour potential - strategies for retaining female employees in the tech industry). In K.-H. Gerholz, S. Annen, R. Braches-Chyrek, J. Hufnagl & A. Wagner (Hrsg.), bwp@ Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 (S.1–25). URL: https://www.bwpat.de/ht2023/hufnagl_etal_ht2023.pdf
Annen, S. & Hufnagl, J. (2024). Potenziale des Skills Ecosystem Approach für den Fachkräftemangel in Deutschland (Potential of the skills ecosystem approach for the skills shortage in Germany). In K.-H. Gerholz, S. Annen, R. Braches-Chyrek, J. Hufnagl & A. Wagner (Hrsg.), bwp@ Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 (S.1–25). URL: https://www.bwpat.de/ht2023/annen_hufnagl_ht2023.pdf
Editorships
Gerholz, K.-H., Annen, S., Braches-Chyrek, R., Hufnagl, J. & Wagner, A. (2024) (Hrsg.). Fachkräftesicherung – Zukunftsweisende Qualifizierung, gesellschaftliche Teilhabe und Integration durch berufliche Bildung (Securing skilled labour - future-oriented qualification, social participation and integration through vocational training). URL: bwp@ Spezial HT2023: Hochschultage Berufliche Bildung 2023.
Scharfenberg, J., Hufnagl, J., Kroner, A., & Spiekenheuer, M. (Hrsg.) (2024). Migration und Bildung in der globalisierten Welt—Migration and Education in a Globalised World. Perspektiven, Herausforderungen und Chancen in der Migrationsgesellschaft—Perspectives, Challenges, and Opportunities in the Migration Society. Waxmann Verlag GmbH. DOI: https://doi.org/10.31244/9783830998419
Scientific Transfer
Hufnagl, J. (2024). The Importance of Informal Learning for Sustainable Development. PIMA Bulletin 50, S.31–37. URL: https://www.pimanetwork.com/post/pima-bulletin-no-50
Gerholz, K.-H., Hufnagl, J. & Sailer-Frank, S. (2024). Didaktischer Einsatz von Virtual Reality. Ein Micro-Workshopkonzept zur Sensibilisierung von Lehrenden (Didactic use of virtual reality. A micro-workshop concept to sensitise teachers). wb-web. Kompetenz für Erwachsenen- und Weiterbildner/innen. Deutsches Institut für Erwachsenenbildung.
Hufnagl, J. (2023). Why don’t we move from knowledge to action? Transformative Learning as a Response to Sustainability Challenges. Frankly 34, S.15–16. URL: https://fulbright-alumni.de/wp-content/uploads/2023/12/FRANKly34_2023-1.pdf
Hufnagl, J. (2023). Thoughts on Diversity – How to Make Recruitment More Performance-Linked. Frankly 34, S.16–17. https://fulbright-alumni.de/wp-content/uploads/2023/12/FRANKly34_2023-1.pdf
Conference Presentations
Hufnagl, J.: "Partizipation für nachhaltige Entwicklung? Freiräume und Möglichkeiten für (B)BNE in der beruflichen Bildung (Participation for sustainable development? Scope and opportunities for (ESD) in vocational education and training)"; Tagung der Gesellschaft für sozioökonomische Bildung und Wissenschaft (GSÖBW) (Nachhaltige Transformation der Wirtschaft - Herausforderung für sozioökonomische Forschung, Bildung und Lehre); Köln (Deutschland); 26.09.2024.
Hufnagl, J.; Baum, M.; Mohr, S. & Annen, S.: "Nachhaltigkeit in der Berufsbildung: Ziele sowie Hemmnisse und ihre Überwindung in der betrieblichen Praxis (Sustainability in vocational education and training: Goals as well as obstacles and how to overcome them in company practice)"; Tagung der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) (Spannungsfelder von Bildung für nachhaltige Entwicklung und die zunehmende Ausdifferenzierung des Feldes); Bamberg (Deutschland); 19.09.2024.
Hufnagl, J.: "Nachhaltigkeitswissen in der betrieblichen Bildung – Spannungsfelder und Lösungsansätze (Sustainability knowledge in in-company training - areas of tension and solutions)"; 20. Tagung der Nachwuchsgruppe Umweltsoziologie (Umkämpftes Nachhaltigkeitswissen); Würzburg (Deutschland); 6.07.2024.
Hufnagl, J. & Annen, S.: "Entwicklungsrichtlinien und Potenziale der betrieblichen Bildung im Kontext der Nachhaltigkeitstransformation (Development guidelines and potentials of in-company training in the context of sustainability transformation)"; Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK) (Berufsbildung in Zeiten des Mangels - Handlungserfordernisse neu denken); Innsbruck (Österreich); 4.07.2024.
Hufnagl, J.: "Betriebliche Bildung im Kontext der Nachhaltigkeitstransformation (Company training in the context of sustainability transformation)"; Young Scholars Workshop zur Jahrestagung der Deutschen Vereinigung für sozialwissenschaftliche Arbeitsmarktforschung (Lost in Transformation? Arbeitsmarktpolitik für eine nachhaltige Arbeitsgesellschaft); Bamberg (Deutschland); 12.06.2024.
Hufnagl, J.: "Education for sustainable development in the corporate context"; Journée d'Étude; Amiens (Frankreich); 5.06.2024.
Hufnagl, J.: "Nachhaltigkeit in der Berufsbildung (Sustainability in vocational training)"; PROM3THEUS-Tagung (Die Bedeutung von Theorie für die Empirische Bildungsforschung); Frankfurt am Main (Deutschland); 04.03.2024.
Hufnagl, J.: "Sustainability meets VET – Transformation in Education"; Winter School 2023 der Sektion Interkulturelle und International Vergleichende Erziehungswissenschaft (DGfE); Frankfurt (Deutschland); 30.11.2023.
Hufnagl, J.: "National Despite Global: Perspectives of Country Comparisons on Transformative Education for Sustainable Development"; Forschungsnetzwerk der Otto-Friedrich-Universität Bamberg; Bamberg (Deutschland); 23.11.2023.
Hufnagl, J., Costa, J. & Annen, S.: "Overcoming the Limitations of Quantitative (Large-Scale-) Research: Discrimination in Transition to VET"; International Conference Mixed Methods Research in Education; Hannover (Deutschland); 16.11.2023.
Hufnagl, J. & Annen, S.: "Betriebliche Bildung für eine nachhaltige Zukunft – Berufliche Kompetenzen im Kontext der Sustainable Development Goals (SDGs) (Company training for a sustainable future - vocational skills in the context of the Sustainable Development Goals (SDGs))"; Jahrestagung der DGfE-Sektion Erwachsenenbildung 2023 (Erwachsenenbildung und Nachhaltigkeit); München (Deutschland); 11.09.2023.
Hufnagl, J.: "Education for Sustainable Development in Companies"; Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Freiheit - Berufsbildung - Verantwortung) (Young Researcher); Flensburg (Deutschland); 06.09.2023.
Hufnagl, J.: "Perceptions of Discrimination by Migrants in Transition to VET - Differences by Origin Group and Gender"; The European Conference on Educational Research (ECER); Glasgow (Großbritannien); 25.08.2023.
Hufnagl, J.: "Global Learning in the Workplace – Companies’ Response to Globalization"; EERA Emerging Researchers' Conference (ERC); Glasgow (Großbritannien); 22.08.2023.
Annen, S., Hufnagl, J., Murdoch, J., & Joseph, O.: "Returns to education focusing on ICT skills – Empirical results beyond pay inequality"; 15th International Conference & 75th Anniversary of the JVET Journal; Oxford (Großbritannien); 15.07.2023.
Hufnagl, J., & Larsen, Y.: "Transformative Skills für Nachhaltigkeit - Interdisziplinäre Professionalisierung für eine zukunftsfähige Wirtschaft (Transformative skills for sustainability - interdisciplinary professionalisation for a sustainable economy)", Konferenz Interdisziplinäre Lehre für nachhaltige Entwicklung; Nürnberg (Deutschland); 15.06.2023.
Hufnagl, J.: „Geschlechterdynamiken und Diskriminierung bei Jugendlichen mit Migrationshintergrund auf dem Ausbildungsmarkt (Gender dynamics and discrimination among young people with a migration background on the training market)“, Studi-Nacht der geschlechtersensiblen Forschung; Bamberg (Deutschland); 22.05.2023.
Hufnagl, J.: „Diskriminierungswahrnehmungen beim Übergang in die Berufsbildung aus intersektionaler Perspektive – Eine Erkundung der Grenzen quantitativer Forschung (Perceptions of discrimination in the transition to vocational education and training from an intersectional perspective - An exploration of the limits of quantitative research)“, BIBB-Kolloquium; Bonn (Deutschland); 17.05.2023.
Hufnagl, J.: „Anforderungen an Berufsbildungspersonal als „Global Citizens“ - Global Citizenship Education aus wirtschaftspädagogischer Perspektive (Requirements for vocational training staff as ‘global citizens’ - global citizenship education from a business education perspective)“, 10. GEBF-Tagung (Nachwuchstagung) (Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz); Essen (Deutschland); 27.02.2023.
Annen, S., St Denis, X., & Hufnagl, J.: „Family background and exits from overqualification in the UK and Germany”, 7th International NEPS Conference; online; 06.12.2022.
Hufnagl, J.: „Perceived discrimination in transition to VET – an intersectional approach”, 7th International NEPS Conference; online; 05.12.2022.
Hufnagl, J.: „Herkunftsspezifische Unterschiede in der Diskriminierungswahrnehmung von Jugendlichen mit Migrationshintergrund beim Zugang zur Berufsausbildung (Origin-specific differences in the perception of discrimination among young people with a migration background when accessing vocational training)“, World Education Leadership Symposium (WELS) (Schule und Führung zwischen Revolution, Tradition und Erschöpfung); online; 29.09.2022.
Hufnagl, J.: „Herkunftsspezifische Unterschiede in der Diskriminierungswahrnehmung von Jugendlichen mit Migrationshintergrund beim Zugang zur Berufsausbildung (Origin-specific differences in the perception of discrimination among young people with a migration background when accessing vocational training)“, ÖFEB Pre-Conference (Bildungsforschung in und für Zeiten der Veränderung); Graz (Österreich); 20.09.2022.
Hufnagl, J.: „Herkunftsspezifische Unterschiede in der Diskriminierungswahrnehmung von Jugendlichen mit Migrationshintergrund beim Zugang zur Berufsausbildung (Origin-specific differences in the perception of discrimination among young people with a migration background when accessing vocational training)“, Nachwuchs- und Vernetzungstag „Lehrerinnen- und Lehrerbildungsforschung“ der Universitäten Augsburg, Bamberg und Regensburg (Professionalität im Umgang mit Digitalisierung und Heterogenität); Bamberg (Deutschland); 15.07.2022.
Poster Contributions
Hufnagl, J. & Haslinger, J.: „Mangel an Ideen? Design Thinking für mehr Nachhaltigkeit in der Berufsbildung (Lack of ideas? Design thinking for more sustainability in vocational training)“; Berufsbildungsforschungskonferenz (BBFK) (Berufsbildung in Zeiten des Mangels - Handlungserfordernisse neu denken); Innsbruck (Österreich); 3.07.2024.
Hufnagl, J.: "Sustainability in in-company training"; Seasonal School Transformative Learning in Sustainability: adopting a pluriversal approach; Karlsruhe Institute of Technology (KIT) (Deutschland); 5. - 9.05.2024.
Hochmuth, M. & Hufnagl, J.: "Transition from School to Apprenticeship: The Role of Perceived Discrimination"; 8th International NEPS Conference; Bamberg (Deutschland); 9. & 10.11.2023.
Annen, S., Hufnagl, J., Murdoch, J., Joseph, O., & Schubert, P.: "ICT Skills and Labour Market Success: A Comparative Study of German and French Labour Markets"; 8th International NEPS Conference; Bamberg (Deutschland); 9. & 10.11.2023.
Hufnagl, J.: "Diskriminierungserfahrungen von Jugendlichen mit Migrationshintergrund bei der Ausbildungsplatzsuche (Experiences of discrimination by young people with a migration background when looking for a training place)", Jahrestagung 2023 der Sektion Berufs- und Wirtschaftspädagogik der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (Freiheit - Berufsbildung - Verantwortung); Flensburg (Deutschland); 07.09.2023.
Hufnagl, J.: „Unterschiede in der ethnischen Diskriminierungswahrnehmung im Ausbildungsübergang: Eine intersektionale Perspektive nach Herkunftsgruppen und Geschlecht (Differences in the perception of ethnic discrimination in the transition to education: An intersectional perspective according to groups of origin and gender)", 10. GEBF-Tagung (Haupttagung) (Bildung zwischen Unsicherheit und Evidenz); Essen (Deutschland); 28.02.2023.
Hufnagl, J.: „Unterschiede in der ethnischen Diskriminierungswahrnehmung im Ausbildungsübergang: Eine intersektionale Perspektive nach Herkunftsgruppe und Geschlecht (Differences in the perception of ethnic discrimination in the transition to education: An intersectional perspective according to groups of origin and gender)“, Gründungstag Netzwerk für Geschlechtssensible Forschung (GENIAL forschen. GEschlechterpoteNzIALe nutzen - Gesellschaft verändern); Bamberg (Deutschland); 14.12.2022.
Workshops
Sailer-Frank, S., Hochmuth, M., Hufnagl, J., & Schubert, P.: "Telling the Future – Verankerung von Futuretrends im Lehramtsstudium (Telling the Future - anchoring future trends in teacher training programmes)"; University:Future Festival; online; 6.06.2024.
Scharfenberg, J., Hufnagl, J., Kroner, A., & Spiekenheuer, M.: "Migration und Bildung in der globalisierten Welt – Neue Perspektiven, Herausforderungen & Chancen für Lehrkräfte (Migration and education in a globalised world - New perspectives, challenges & opportunities for teachers)"; Forum Leadership in der Lehrkräftebildung; Berlin (Deutschland); 29.02.2024.
Lectures
- HS: Professionalisierung von Bildungspersonal - Termin A
- 3,00 SWS
- Silvia Annen , Julia Hufnagl
- Details in UnivISzur Lehrveranstaltung HS: Professionalisierung von Bildungspersonal - Termin A
Seminare
Summer Semester 2024
- Professionalization of Vocational Education Personnel (sseminar, courses A and B)
- Research Methods in Business Education (practice, courses A and B)
Link to the lectures on UniVIS (only in German)
Winter Semester 2023/2024
- Professionalization of Vocational Education Personnel (seminar, courses A and B)
- Research Questions in Business Education (seminar)
Link to the lectures on UniVIS (only in German)
Summer Semester 2023
- Professionalization of Vocational Education Personnel (seminar, courses A and B)
- Research Methods in Business Education (practice, courses A and B)
Link to the lectures on UniVIS (only in German)
Winter Semester 2022/2023
Professionalization of Vocational Education Personnel (seminar, courses A and B)
Link to the lectures on UniVIS (only in German)
Summer Semester 2022
- Professionalization of Vocational Education Personnel (seminar, courses A and B)
- Management of Educational Processes (practice, course C)
Link to the lectures on UniVIS (only in German)
Vita
Academic Backround
2022 – today
PhD Candidate at the Professorship of Business Education (Prof. Dr. Silvia Annen) at the University of Bamberg, GER
- Research stays at the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) (April - October 2024)
- Research stay at the Ontario Institute for Studies in Education (OISE), University of Toronto, Canada (August 2024)
- Job shadowing at the Federal Institute for Vocational Education and Training (BIBB) (October 2022)
2023 – 2024
Adult Education Academy (elective studies) "International and comparative studies in adult education and lifelong learning" at the University of Würzburg, GER
2020 – 2022
Business Education (Minor: English) (M. Sc.) at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, Semester Abroad at the Karl-Franzens University Graz, AUT
2016 – 2020
Business and Human Resource Education (Minor: English) (B. A.) at the Georg-August University Göttingen, GER, Additional qualification „Interculturality and Multilingualism / German as a Second and Foreign Language“
2014 – 2015
Business Management (elective studies) at Skagit Valley College, Mt. Vernon, WA, USA (under the Congress-Bundestag Youth Exchange (CBYX) for young professionals)
Professional Background
2022 – today
Research Associate at the Professorship of Business Education (Prof. Dr. Silvia Annen) at the University of Bamberg, GER
2024 – today
Research Associate in the NIBTEX project at the Chair of Adult Education and Continuing Education (Prof. Dr Erik Haberzeth) at the Institute of Education at Chemnitz University of Technology, GER
2021 – 2022
Student Research Assistant at the Leibniz Institute for Educational Trajectories (LIfBi), Bamberg, GER
2021 – 2022
Student Assistant at the Professorship of Business Education (Prof. Dr. Nicole Kimmelmann) at the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, GER
2021 – 2021
Student Assistant at the Chair of Sociology, especially Social Structural Analysis (Prof. Dr. Cornelia Kristen) at the Otto-Friedrich-University Bamberg, GER
2017 – 2020
Student Assistant at the Chair of Production and Logistics (Prof. Dr. Matthias Klumpp) and at the Chairs of Statistics and Econometrics (Prof. Dr. Thomas Kneib) at the Georg-August University of Göttingen, GER
2019 – 2019
Intern at the Chair of German Language and Culture (Prof. Dr. P.L.M. Paul Sars) at Radboud University Nijmegen, NL
2015 – 2015
Member of the Student Life Team at Skagit Valley College, Mt. Vernon, WA, USA
2014 – 2014
Service employee at Sparkasse Aichach-Schrobenhausen, GER
2011 – 2014
Vocational Training as a Bank Clerk at Sparkasse Aichach-Schrobenhausen, GER
Awards, Scholarships und Prizes
e-fellows scholarship (2017- today)
1st prize for outstanding Master's theses of the Käthe and Ulrich Pleiss Foundation (2023)
Academic Study Sponsorship (Studienkolleg des Studienförderwerks Klaus Murmann) of the Foundation of German Business (2017 - 2022)
Scholarship for Studying Abroad at the Karl-Franzens-University Graz of the Dr. Jutta Feldmeier Foundation (2021 - 2022)
ERASMUS scholarship from the European Union for studying abroad at the University of Graz (2021 - 2022)
DISCOVER – leadership training through arts Scholarship of the "Kulturkreis der deutschen Wirtschaft im BDI e.V." in cooperation with the Karl Schlecht Foundation (2021)
Certificate in International Affairs Certificate (Focus Area: Integration and Diversity) awarded by the Georg-August University Göttingen (2020)
Lehramt.international Scholarship for an Internship abroad in Bristol (GB) of the DAAD (2020)
Academic Study Sponsorship ("Deutschlandstipendium") awarded by the Georg-August University Göttingen and Santander Universities (2016 - 2017)
Congress-Bundestag Youth Exchange Program (CBYX) for young professionals awarded by the German Bundestag and US-Congress (2014 - 2015)
Review activities (current and past)
For journals and edited volumes
- bwp@ Special Issue: Hochschultage Berufliche Bildung 2023 (University Days Vocational Education)
- International Journal of Training and Development
- German Journal of Developmental and Educational Psychology
- Collaborative School Development (Waxmann Publishing)
For conferences, professional societies and organizations
- Sponsorship award for outstanding student theses from the Stifterverband
- Conference of the German Association for University Didactics (dghd) 2025
- Conference of the Commission on Education for Sustainable Development (ESD) of the German Society for Educational Science 2024
- Hochschultage Berufliche Bildung 2023 (University Days Vocational Education)
- 27. JURE 2023 Pre-Conference
Organization of conferences
- Member of the Organizing Team of the Conference of the Commission on Education for Sustainable Development (ESD) of the German Society for Educational Science 2024
- Deputy Managing Director of the Hochschultage Berufliche Bildung 2023 (University Days Vocational Education)
- Member of the Organizing Team of the Wissenschaftstage 2023 (Scientific Days 2023) of the "Studienförderwerk Klaus Murmann" of the Foundation of German Business
- Technical Support at the 9th GEBF Conference 2022
Research and Development Projects (successful application)
- Transformative Skills for sustainability (Stifterverband, Carl-Zeiss-Stiftung, Deutsche Bundesstiftung Umwelt)
- GRIPS - Gründung und Innovation praxisnah im Studium (Practical start-up and innovation studies) (Büro für Innovation und Gründung, Office for Innovation and Foundation)
Engagement
- Deputy Representative for Equal Opportunities of the Faculty of Social Sciences, Economics, and Business Administration (since 2023)
- Member of the Board of PPP Alumni e.V. (since 2020)
- Teamer for intercultural trainings (Cultural Vistas / GIZ) (since 2020)
- Student Representation in the Accreditation Process of the Master's Program in Business Education, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, GER (2022)
- Member of the Quality Circle of the Master's Degree Program in Business Education, Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, GER (2020 - 2022)
- Teaching Support at a Vocational School in the "Sprachförderprojekt für Geflüchtete (Language support project for refugees)" at the Professorship of Business Education, Georg-August University Göttingen, GER (2019 - 2020)
- Participation in the INTERREG Project "Nachbarsprache & buurcultuur (neighbour language & culture)" at the Chair of German Language and Culture, in particular German Studies, Radboud University of Nijmegen, NL (2019)
Memberships
Research networks
- Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) (German Society for Educational Science (DGfE))
- Bamberg Graduate School of Social Sciences (BAGSS)
- Bamberg Graduate School for Business Administration (BaGSB)
- Bamberg Graduate School of Teacher Education (BaGraTEd)
- Network for Migration and Flight Research Bavaria (NeMiF)
- GENIAL network Bamberg Researchers for Gendersensitive Research
Alumni networks
- sdw Alumni e.V. (for former Scholarship Holders of the Klaus Murmann Study Foundation of the Foundation of German Business)
- PPP Alumni e.V. (for former Participants of the Congress-Bundestag Youth Exchange (CBYX) for young professionals)
- FAU Alumni Network (for Alumni and Friends of the Friedrich-Alexander University Erlangen-Nuremberg, GER)
- alumni UNI graz (for Alumni and Friends of the Karl-Franzens University Graz, AT)