Dr. Tobias Rausch

Research Scientist

Academic Background

05/2017: PhD in Educational Research (Dr. phil., University of Bamberg)

04/2013 – 03/2016: Doctoral Studies in Educational Research (Bamberg Graduate School of Social Sciences)

04/2011: Diploma in Education (Dipl.-Päd., University of Bamberg)

10/2005 - 04/2011: Academic Studies in Education, Psychology and Sociology
(University of Bamberg)
 

Professional Positions

Since 02/2016: Research Scientist with focus on evaluation and quality management in a federal programme to enhance teacher training at University of Bamberg (Link in German)

Since 08/2011: Research Scientist at the Department of Educational Research,
University of Bamberg (Prof. Dr. Cordula Artelt)

05/2011-08/2011: Teacher at a Vocational School for Healthcare Professionals

02/2008 -01/2011: Research Assistant at the Department of Educational Research,
University of Bamberg (Prof. Dr. Cordula Artelt)

02/2006-01/2008: Research Assistant at the Department of Developmental
Psychology, University of Bamberg (Prof. Dr. Sabine Weinert) 

Memberships

EARLI: European Association of Research in Learning and Instruction

EARLI SIG 11: Teaching and Teacher Education

Publications

Rausch, T. & Artelt, C. (2017). Teacher judgement accuracy and assessment strategies in a Simulated Classroom. In T. Rausch, Lehrerurteile über Schülerleistungen. Untersuchungen zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften [Teacher judgments on student achievement: studies on teacher judgment accuracy]//(pp. 87-106). Bamberg: Universität Bamberg.

Pfost, M., Rausch, T., Schiefer, I. M. & Artelt, C. (in press). Zur Entwicklung von Gymnasiastinnen und Gymnasiasten ohne Gymnasialempfehlung [The development of upper-track students with and without an upper-track school recommendation]. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft.

Rausch, T. (2017). Lehrerurteile über Schülerleistungen. Untersuchungen zur diagnostischen Kompetenz von Lehrkräften [Teacher judgments on student achievement: studies on teacher judgment accuracy/./ Cumulative Dissertation, University of Bamberg.(OPUS)

Rausch, T. (2016). Rezension zu: Gehrmann, S./Helmchen, J./Krüger-Potratz, M./Ragutt, F. (2015): Bildungskonzepte und Lehrerbildung in europäischer Perspektive [Review on: Gehrmann et al., (2015)]. Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 39(4), 43.

Rausch, T., Karing, C., Dörfler, T., & Artelt, C. (20156). Personality similarity between teachers and their students influences teacher judgement of student achievement. Educational Psychology, 36, 863-878.doi: 10.1080/01443410.2014.998629

Rausch, T., Matthäi, J., & Artelt, C. (2015). Mit Wissen zu akkurateren Urteilen? Zum Zusammenhang von Wissensgrundlagen und Urteilsgüte im Bereich des Textverstehens.[Teacher knowledge and judgment accuracy in the domain of text comprehension] Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie, 47, 147-158. doi: 10.1026/0049-8637/a000124

Rausch, T., Karing, C., Dörfler, T., & Artelt, C. (2015). Personality similarity between teachers and their students influences teacher judgement of student achievement. Educational Psychology. Online first. doi: 10.1080/01443410.2014.998629

Rausch, T. (2013). Wie Sympathie und Ähnlichkeit Leistungsbeurteilungen beeinflussen kann [How sympathy and similarity affects teacher judgment of student achievement]. Erziehung & Unterricht(9-10), 937-944.

Rausch, T. (2011). Förderung von Lesekompetenz durch Lesestrategien. Evaluation eines Schüler-Lehrer-Trainings [Fostering reading competence with reading strategies. Evaluation of a student teacher training.. Unpublished Diploma Thesis, University of Bamberg.

Artelt, C., & Rausch, T. (2014). Accuracy of teacher judgments. When and for what reasons? In S. Krolak-Schwerdt, S. Glock & M. Böhmer (Eds.), Teachers' professional development: assessment, training, and learning (pp. 27-43). Rotterdam: Sense Publishers.

Talks

Rausch, T., Paetsch, J., Drechsel, B., Artelt, C. & Mehler, D. (2017). Überzeugungen von Lehramtsstudierenden zum professionellen Rollenverständnis im Kohortenvergleich [Pre-service teachers‘ beliefs on professional roles: A comparison of three different cohorts]. 82nd Meeting of Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Tübingen, September 2017

Rausch, T., Mückshoff, M. & Artelt, C. (2017). Muster der Aufgabenwahl bei der Einschätzung von Schülerleistungen [Teachers‘ task choice patterns in a Simulated Classroom]. 82nd Meeting of Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Tübingen, September 2017

Rausch, T., Drechsel, B., Artelt, C., Bosse, J., Scharl, A. (2017). Überzeugungen von Lehramtsstudierenden zum professionellen Rollenverständnis und zur kulturellen Heterogenität [Pre-service teachers‘ beliefs on professional roles and cultural heterogeneity]. 5th Meeting of Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Heidelberg, March 2017.

Rausch, T. & Artelt, C. (2016). Wie kommen Lehramtsstudierende zu Urteilen über Schülerleistungen? Urteilsprozesse im Simulierten Klassenraum [How do judgments on student achievement come about? Pre-service teachers' judgment processes in a Simulated Classroom]. Vortrag beim 50. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Leipzig, September 2016.

Rausch, T. (2015). Wie kommen Lehramtsstudierende zu Urteilen über Schülerleistungen? Urteilsprozesse im Simulierten Klassenraum [How do judgments on student achievement come about? Pre-service teachers' judgment processes in a Simulated Classroom]. 2. Zukunftsforum Bildungsforschung, LehrerInnenbildung im Fokus: Forschungsperspektiven auf Kompetenz und Professionalisierung, Heidelberg, November, 2015.

Rausch, T., Matthäi, J., & Artelt, C. (2014). Mit Wissen zu akkurateren Urteilen? Zum Zusammenhang von Wissensgrundlagen und Urteilsgüte im Bereich Textverstehen [The relationship of knowledge base and teacher judgment accuracy in the domain of text comprehension]. 2nd Meeting of Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt/Main, March 2014.

Rausch, T. (2013). Persönlichkeitsmerkmale von Lehrkräften und die Güte ihrer diagnostischen Urteile [Teachers‘ personality traits and their judgment accuracy]. 78th Meeting of Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Dortmund, September 2013.

Rausch, T. (2013). Soziale und individuelle Vergleiche bei der Beurteilung von Schülerleistungen [Social and individual comparisons in judgment of student achievement]. 14th Meeting of Fachgruppe Pädagogische Psychologie (PAEPS), Hildesheim, September 2013.

Rausch, T.; Karing, C.; Dörfler, T. & Artelt, C. (2013). Personality similarity in teacher-student dyads and its impact on teacher judgment of student achievement. 15th Biennial Conference of EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction), Munich, August 31, 2013.

Rausch, T.; Karing, C.; Dörfler, T. & Artelt, C. (2013). Personality similarity between teachers and students as a bias in teacher judgment of student performance. 2013 AERA Annual Meeting (American Educational Research Association), San Francisco, April 30, 2013.

Rausch, T., Karing, C.; Dörfler, T. & Artelt, C. (2012). Überschätzung von Schülerleistungen durch Lehrkräfte. Ein Effekt der Persönlichkeitsähnlichkeit? [Teachers‘ overestimation of student achivement. The role of personality similarity]. 77th Meeting of Arbeitsgruppe für Empirische Pädagogische Forschung (AEPF), Bielefeld, September 10, 2012.

Matthäi, J., Rausch, T. & Dörfler, T. (2010). Der Einfluss des Fachwissens von Deutschlehrkräften auf die Entwicklung der Lesekompetenz ihrer Schüler [Influence of German language teachers‘ content knowledge on the development of their students‘ reading competence]. 47th Congress of Deutsche Gesellschaft für Psychologie (DGPs), Bremen, September, 30, 2010. 

Posters

 Rausch, T. (2014).Investigating Teachers‘ Strategies of Judgment Formation in a Simulated Classroom. Posterbeitrag bei der 18th Conference of the Junior Researchers of EARLI (European Association for Research on Learning and Instruction), Nicosia, Zypern, 30. Juni - 4. Juli 2014.

Symposia

Rausch, T. (2014). Zugänge zur professionellen Urteilskompetenz von Lehrkräften [Symposium: Approaches to teachers‘ professional judgments]. Symposium at the 2nd Meeting of Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung (GEBF), Frankfurt am Main, March, 3 -5, 2014.

Review Activities

Zeitschrift für Entwicklungspsychologie und Pädagogische Psychologie (Germany)

Athens Journal of Education (Greece)

AERA Annual Meeting 2016 (USA)

17th Biennial Conference of EARLI