Prof. Dr. Masashi Urabe, ehem. Gastprofessor, Alexander Humbolt Stipendiat

Anschrift:

Otto-Friedrich-Universität Bamberg
Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik
Markusplatz 3
96047 Bamberg

bamberg(at)urabe.intl.hiroshima-cu.ac.jp

Biografie

Akademischer Werdegang:

  • seit 2020 Professor für Erziehungswissenschaft an der Fakultät für Internationale Studien der Hiroshima City University (Japan)
  • 03/2019-03/2020 Gastprofessor am Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik an der Fakultät für Humanwissenschaften der Otto-Friedrich-Universität Bamberg und Stipendiat für erfahrene Wissenschaftler der Alexander von Humboldt-Stiftung
  • 04/2012-03/2020 Associate Professor für Erziehungswissenschaft an der Fakultät für Internationale Studien der Hiroshima City University (Japan)
  • 04/2008-03/2012 Associate Professor für Erziehungswissenschaft an der Fakultät für Wirtschaftswissenschaften der Universität Tokuyama (Japan)
  • 04/2007-03/2008 Assistenzprofessor am Fachbereich für Erziehungswissenschaft an der Pädagogischen Fakultät der Universität Hiroshima (Japan)
  • 03/2007 Ph.D. in Education (Universität Hiroshima)
  • 10/2005-09/2006 Gastwissenschaftler am Lehrstuhl für Allgemeine Pädagogik in der Erziehungswissenschaftlichen Fakultät, Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg
  • 04/2005-03/2007 Research Fellow of Japan Society for the Promotion of Science (JSPS)
  • 03/2003 Master of Art in Education (Universität Hiroshima)

Bildung

  • 03/2007Hiroshima University (Japan), Ph.D. in Education (Erziehungswissenschaft)
  • 10/2005-09/2006 Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nürnberg, Gastwissenschaftler
  • 04/2003-03/2007 Hiroshima University, Promotion
  • 03/2003 Hiroshima University, Master of Art in Education (Erziehungswissenschaft)
  • 04/2001-03/2003 Hiroshima University, Masterstudium
  • 03/2001Hiroshima University, Bachelor of Art in Education (Erziehungswissenschaft)
  • 10/1999-08/2000 Karl-Eberhard-Universität Tübingen, Austauschstudent
  • 04/1996-03/2001 Hiroshima University, Bachelorstudium

Auszeichnungen und Stipendien

  • 03/2019-03/2020 Forschungsstipendium für erfahrene Wissenschaftler der Alexander von Humboldt-Stiftung
  • 04/2005-03/2007 Research Fellow of Japan Society for the Promotion of Science (JSPS)

Tätigkeiten

  • 09/2017Conference Chair of the 41st Pacific Circle Consortium 2017 Annual Educational Conference in Hiroshima, Japan
  • 06/2014-03/2015 Generalsekretär der präfekturellen Föderation der UNESCO Assoziationen in Hiroshima
  • 06/2014-03/2015 Generalsekretär für das Projekt zur Preisvergabe für eine gute Praxis von Bildung für Nachhaltige Entwicklung in UNESCO-Projektschulen in Hiroshima
  • 09/2013-03/2017 Generalsekretär der Forschungsgesellschaft für Bildung für Nachhaltige Entwicklung und UNESCO-Projektschulen in Hiroshima

Forschung

Forschungsschwerpunkte

  • Vergleichende und Internationale Erziehungswissenschaft
  • Bildung für Nachhaltige Entwicklung (BNE)
  • Lehrerbildung für Haupt- und Realschulen
  • Geschichte und Entwicklung von Schulzeugnissen

Monographien:

  • Urabe, Masashi. (2009): Funktion und Geschichte des deutschen Schulzeugnisses. Bad Heilbrunn: Klinkhardt (158 Seiten).

Beiträge in Zeitschriften und Sammelbänden:

  • Urabe, Masashi: Herausforderungen für Schule und Bildung in Japan: Ungewissheit und Destabilisierung von Tradition. ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 47 (2), 2024, S. 28-33.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, Orientation regarding exposure to failure and conceptions of failure: Two studies of cross-cultural comparison between Germany and Japan. Pacific-Asian Education: The Journal of the Pacific Circle Consortium for Education. 32 (1), 2021, pp. 29-42.
  • Urabe, Masashi: Didaktik 5.0 – eine didaktische Theorie als Antwort auf Herausforderungen der digitalisierten Weltgesellschaft: Eine systematische und reflexive Beschreibung didaktischer Entwicklung. Vierteljahrsschrift für wissenschaftliche Pädagogik, 97 (3), 2021, S. 356-374.
  • Urabe, Masashi: Kleines Auslandsstudium zu Hause: Chancen und Grenzen des digitalen Lernens am Fall des japanisch-deutschen Online-Seminars „Global Medial.ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 41 (3), 2018, S. 27-30.
  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi/Almonte-Acosta, Sherlyne, Conceptualization of Global Human Resource in Japan and its Development Initiatives - Focusing on the Super Global High School Program. Pacific-Asian Education: The Journal of the Pacific Circle Consortium for Education, 27, 2015, pp. 37-46.
  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi, Impact of PISA on Education Policy - The Case of Japan. Pacific-Asian Education: The Journal of the Pacific Circle Consortium for Education, 23 (1), 2011, pp. 23-30.
  • Urabe, Masashi: Der japanische Diskurs zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft: von Länderbericht zur funktionalen Analyse? Tertium Comparationis: Journal für International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft, 15 (1), 2009, S. 41-54.
  • Urabe, Masashi: Trust between School and Family in School Reports: Comparative Case Study in Germany and Japan. Japanese Society, 7, 2006, pp. 23-41.
  • Urabe, Masashi: Cultural Barriers in Educational Evaluation: Comparative Study on School Report Cards in Japan and Germany. International Education Journal, 7 (3), 2006, pp. 273-283.
  • Scheunpflug, Annette/Lang-Wojtasik, Gregor/Urabe, Masashi: Entwicklung und Herausforderungen der Internationalen Erziehungswissenschaft in Deutschland.ZEP: Zeitschrift für internationale Bildungsforschung und Entwicklungspädagogik, 29 (1/2), 2006, S. 58-62.

Weitere Veröffentlichungen:

  • Zeinz, Horst/Gerhardt, Andrea/Urabe, Masashi, Schulpädagogik: Erziehung, Bildung und Schulleben während und nach der COVID-19-Pandemie. In: Klimczak, Peter/Newiak, Denis/Petersen, Christer (eds.), Corona und die anderen Wissenschaften. Springer: Wiesbaden 2022, S. 187-199.
  • Urabe, Masashi, "Globales Lernen in Japan". In: Lang-Wojtasik, Gregor/Klemm, Ulrich (Hrsg.), Handlexikon Globales Lernen (2. Aufl.). Münster: Verlag Klemm + Oelschläger 2017, S. 187-191.
  • Urabe, Masashi, "Inklusion als Normalfall - japanische Anregungen". In: Lang-Wojtasik, Gregor/Kansteiner, Katja/Stratmann, Jörg (Hrsg.), Gemeinschaftsschule als pädagogische und gesellschaftliche Herausforderung. Waxmann: Münster 2016, S. 45-55.
  • Urabe, Masashi/Almonte-Acosta, Sherlyne, "JAPAN - Reform Tendencies on In-Service Teacher Training and Re-training in Japan". In: Karras, Konstantinos G./Wolhuther, Charl C. (eds.), International Handbook of Teacher Education Training & Re-training Systems in Modern World, Nicosia (Cyprus): Studies and Publishing 2015, pp. 281-290.
  • Urabe, Masashi, Peace Education. Learning from Hiroshima's Reconstruction Experience: Reborn from the Ashes (Hiroshima Reconstruction and Peacebuilding Research Project). "Hiroshima for Global Peace" Plan Joint Project Executive Committee (Hiroshima Prefecture and the City of Hiroshima: Hiroshima, March 2014, pp. 165-172.
  • Urabe, Masashi/Ono, Ayumi/Almonte-Acosta, Sherlyne, The Consequences of Changing Education Policies on Social Inequality: The Case of Japan. In: Windzio, Michael (eds.), Integration & Inequality in Educational Institutions. Heidelberg: Springer 2013, pp. 153-163.
  • Urabe, Masashi/Almonte-Acosta, Sherlyne, "JAPAN - Teacher Training Reform in Japan: Tension between Unity and Diversity". In: Karras, Konstantinos G./Wolhuther, Charl C. (eds.), International Handbook of Teacher Education World-Wide: Issue and Challenges, Volume II, Athens: Atrapos Editions 2010, pp. 229-246.
  • Albert, Dietrich/Urabe, Masashi, "The Competence-Performance Distinction and its Implications for Peace Education and Human Development". In: Roth, R./Barreda-Hanson, C./Hiew, Ch. (Eds.), Families and Societies in Transition: Proceedings of the 66th Annual Convention International Council of Psychologists, July 15-18, 2008, St. Petersburg, Russia. Shaker Verlag: Aachen 2010, pp. 151-162.

Vorträge und Konferenzbeiträge:

  • Urabe, Masashi, „Didaktisches Theorieangebot zur Bildung für nachhaltige Entwicklung aus historischer und systematischer Sicht.“ Tagung der Kommission Bildung für nachhaltige Entwicklung (BNE) der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) in Bamberg, Universität Bamberg, Deutschland, 19. September 2024.
  • Urabe, Masashi/Zeinz, Horst, “Performance Assessment in Primary School for What? Comparative Functions of Primary School Report Cards in Japan and Germany.” The 44th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2024 in Ho Chi Minh City, Van Lang University, Vietnam, September 7th, 2024.
  • Urabe, Masashi/Ninomiya, Akira, "Hypothesis-generating consideration of possible scenarios for future textbooks in the post-digital age." The 44th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2024 in Ho Chi Minh City, Van Lang University, Vietnam, September 7th, 2024.
  • Urabe, Masashi, "A Systematic Literature Review on ESD in Japan and its Implications for Teacher Education." Reimagining Teachers and Teacher Education for Our Futures Conference 2024 in Helsinki, University of Helsinki, Finland, June 20th, 2024.
  • Urabe, Masashi/Zeinz, Horst, “Attitude Evaluation for What? - Comparative Primary School Report Cards between Japan and Germany”. The 43rd Annual Pacific Circle Consortium Conference 2023 in Christchurch, University of Canterbury, New Zealand, November 9th, 2023.
  • Urabe, Masashi, “A New Didactic Theory for the Age of the ’Society 5.0’.” The 42nd Annual Pacific Circle Consortium Conference 2022 Online, July 31st, 2022.
  • Urabe, Masashi: “Foundations of a Concept of ‘Didactics 5.0’ in the Age of the ‘Society 5.0’”. Academic Network on Global Education & Learning (ANGEL) 2020: Early Career Researchers Online Conference. Hosted by the University of Oulu, Finland (online) on July 12, 2020.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, "Teachers’ implicit theories, their use of certain methods in lessons and their job satisfaction. A comparison between a western country (Germany) and an eastern country (Japan)". WERA (World Educational Research Association) 2018 World Congress in Cape Town, The Westin Grand: The Cape Town International Convention Centre (CTICC), South Africa, August 4th, 2018.
  • Urabe, Masashi, "Psychological and Pedagogical Aspects in Ongoing Digital Transformation". Workshop of the International Conference organized by European Japan Experts Association (EJEA) and Institute for Security and Development Policy (ISDP) on Integration and Disintegration in the Japanese Vision of Society 5.0: A Model for an Open Society in Europe? Yasuragi Spa Hotel, Sweden, April 14, 2018.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, "Teachers' Implicit Theories as Fundamental to Teaching and Job Satisfaction. A Comparison between Germany and Japan". Workplace wellbeing in the SELF (9th Self Biennial International Conference) 2017 Melbourne, The Australian Catholic University, Melbourne, Australia, September 28th, 2017.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, "How teachers' implicit views on student intelligence or competence influences their selection of pedagogies and influences the teacher's own job satisfaction?" Workshop at the VCAA (Victorian Curriculum and Assessment Authority), Melbourne, Australia, September 27th, 2017.
  • Lang, Anke/Gordel, Bettina-Maria/Stadler-Altmann, Ulrike/Schumacher, Susanne/Urabe, Masashi, "Agents in the Education System between System- and Action-Rationality." ECER (European Conference on Educational Research) 2017 Copenhagen, University College UCC, Copenhagen, Denmark, August 25th, 2017.
  • Schumacher, Susanne/Urabe, Masashi, "Structural Paradoxes - Access from A Micro Level." ECER (European Conference on Educational Research) 2017 Copenhagen, University College UCC, Copenhagen, August 25th, 2017.
  • Urabe, Masashi, "How can teachers show students a visible model of ESD to analyze the learning contents?" 1st Meeting of the Asian Network for Promotion Teacher Education on ESD, Okayama University, June 11th, 2017.
  • Urabe, Masashi/Furuzawa, Yoshiaki, "Challenges and Opportunities for Peace Education Program in Hiroshima City." Educating for Peace in Schools at Adam Curle Symposium 2016 Bradford, University of Bradford, UK, September 6th, 2016.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi/Kopmann, Henrike, "The Leading Role of Teachers' Implicit Theories: A Cross-cultural Study." ECER (European Conference on Educational Research) 2016 Dublin, University College Dublin, Ireland, August 26th, 2016.
  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi, "Second Chance Learning in Higher Education: Seeking for Globally Competent Human Resources in Japan." The 40th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2016 in Saipan, Saipan Southern High School, CNMI, July 7th, 2016.
  • Urabe, Masashi/Ninomiya, Akira, "Second Chance Learning in Germany: What is the Role of Higher Education?" The Annual Pacific Circle Consortium Conference 2016 in Saipan, Saipan Southern High School, CNMI, July 6th, 2016.
  • Stadler-Altmann, Ulrike/Urabe, Masashi, "School Enrollment as Transition into the Institutionalized Educaton Process - A Comparative Study about the Culture of the First Day of School in Japan, Germany and Italy." ECER (European Conference on Educational Research) 2015 Budapest, University of Budapest, Hungary, September 11th, 2015.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, "Orientation Regarding Exposure to Failure and Conceptions of Failure - Two Studies of Cross-Cultural Comparison between Germany and Japan." WERA (World Educational Research Association) Conference 2015 Budapest, University of Budapest, Hungary, September 10th, 2015.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi, "Conceptions of Failure - An Inter-cultural Comparison between Germany and Japan." ECER (European Conference on Educational Research) 2015 Budapest, University of Budapest, Hungary, September 9th, 2015.
  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi, "Conceptualization of Global Human Resource in Japan and its Development Programs - Focusing on the Super Global High School Program." The 39th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2015 in Suva, University of South Pacific, Fiji, July 2nd, 2015.
  • Urabe, Masashi, "Impact of PISA on Education Policy - A Case of Japan" In Symposium "Impact of PISA in Germany, Japan and Vietnam" at Hanoi National University/Vietnam National University in Hanoi, Vietnam, March 16, 2015.
  • Urabe, Masashi/Ninomiya, Akira, "Dialogues between National Standardization and Global Diversity on Educational Policy with Acceptance of PISA - Cases of Germany and Japan." The 38th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2014 in Sydney, Australian Catholic University, Australia, October 19th, 2014.
  • Urabe, Masashi, "Challenges of Education in the Globalized World - From Japanese Viewpoint." International Symposium on "Challenges of Education in the Globalized World" by Indo German Society, Jaipur & School of Education, Jaipur National University, India, October 6th, 2014.
  • Urabe, Masashi: "Japanese School Culture and Implicit Proficiency Theories of Japanese and German Teachers - A Comparative Analysis." ECER (European Conference on Educational Research) 2014 Porto, University of Porto, Portugal, September 5th, 2014.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi/Scheunpflug, Annette/Dresel, Markus, "Teachers implicit theories: An intercultural comparison between Germany and Japan." ECER (European Conference on Educational Research) 2014 Porto, University of Porto, Portugal, September 5th, 2014.
  • Urabe, Masashi/Sakaue, Hiroaki/Yui, Yoshimichi/Almonte-Acosta, Sherlyne, "Sustainability of Hiroshima as a Rural and Global Heritage for Peace Education? Possibility and Limitation on Peace Education in Hiroshima." International Geographical Union Regional Conference 2014 Krakow, Jagiellonian University, Poland, August 20th, 2014.
  • Sato, Hitoshi/Urabe, Masashi/Ninomiya, Akira/Sakaki, Tsukasa, "A Comparative Study of the PISA's Impact on Education Policies: with Viewpoint of Global Governance." XV World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) in Buenos Aires 2013, University of Buenos Aires (Argentina), June 25, 2013.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi/Scheunpflug, Annette, "Student´s goal orientation, perceived reference-norm orientation and orientation regarding exposure to failure: An inter-cultural comparison." ECER (European Conference on Educational Research) 2012 Cadiz, University of Cadiz, Spain, September 19th, 2012.
  • Nakamura, Mitsunori/Kato, Mitsue/Yui, Yoshimichi/Urabe, Masashi, "Development and Practice of a High School Geography Unit "Disaster Prevention" ESD Class." Environment And Experienced-based Learning in the Experience-based Geography Learning 2012 Symposium in Freiburg by IGU-CGE (International Geographical Union, Commission on Geographical Education), Pädagogische Hochschule Freiburg, August 23rd, 2012.
  • Urabe, Masashi/Almonte-Acosta, Sherlyne, "What can the Children learn through Peace Education in Hiroshima?" The 36th Annual Pacific Circle Consortium Conference 2012 in Seoul, Ehwa Women's University, South Korea, June 28th, 2012.
  • Urabe, Masashi, "Zum Zusammenhang von Zielorientierung, wahrgenommener Bezugsnormorientierung und Umgang mit Misserfolg - eine komparatistische Analyse." 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2012, Universität Osnabrück, 13. März 2012.
  • Urabe, Masashi, "Bildung im globalen Zusammenhang. Glokale Perspektiven (Diskussionsanregung als Diskutant)." UNESCO Veranstaltung: Bildung im globalen Zusammenhang. Glokale Perspektiven. 23. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2012 Osnabrück, Universität Osnabrück, 12. März 2012.
  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi, "Impact of PISA on Education Policy - A Case of Japan." The 35th Annual Pacific Circle Consortium (PCC) Conference 2011 in Auckland, University of Auckland (New Zealand), August 11th, 2011.
  • Urabe, Masashi/Takahashi, Hitoshi/Okibayashi, Yohei/Morikawa, Atsuko/Sakamoto, Chiharu/Ishii, Shinji, "What Images do the Children have through Peace Education in Hiroshima?" The 12th European Congress of Psychology in Istanbul 2011, Istanbul Convention & Exhibition Centre (Turkey), July 6th, 2011.
  • Zeinz, Horst/Urabe, Masashi/Scheunpflug, Annette/Dresel Markus, "Teachers' Implicit Theories: An Inter-Cultural Comparison between Germany and Japan." ECER (European Conference on Educational Research) 2010 Helsinki, University of Helsinki, Finland, August 25th, 2010.
  • Urabe, Masashi, "Zum Zusammenhang zwischen impliziten Fähigkeitstheorien japanischer Lehrkräfte und Aspekten der Schulkultur - eine komparatistische Analyse." 22. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2010 Mainz, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 17. März 2010.
  • Urabe, Masashi, "Bildung für nachhaltige Entwicklung im japanischen Kontext? eine Außensicht auf den Diskurs in Deutschland." 22. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2010 Mainz, Johannes Gutenberg-Universität Mainz, 15. März 2010.
  • Urabe, Masashi, "Ein outputorientiertes Unterrichtsmodell für BNE aus der Sicht japanischer Didaktik." Gemeinsame Tagung der Kommissionen "Vergleichende und Internationale Erziehungswissenschaft" und "Bildung für eine nachhaltige Entwicklung" in der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE), Georg-August-Universität Göttingen, 10. Oktober 2008.
  • Wada, Fumio/Urabe, Masashi, "Dam development in Japan-A Case Study in the Oigawa River." German-Japanese Workshop "Education for Sustainable Development in Geographical and Social Sciences in Japan and Germany" at Japanese-German Center Berlin (JDZB), Germany, August 20, 2008.
  • Urabe, Masashi, "ESD Self-Monitoring and Teacher Training in Japan." German-Japanese Workshop "Education for Sustainable Development in Geographical and Social Sciences in Japan and Germany" at Japanese-German Center Berlin (JDZB), Germany, August 19, 2008.
  • Urabe, Masashi/Albert, Dietrich, "Peace Education from the Perspective of Education for Sustainable Development." The 66th International Council of Psychologists Annual Conference, Azimut Hotel in St. Petersburg, Russia, July 16, 2008.
  • Albert, Dietrich/Urabe, Masashi, "The Competence-Performance Distinction and its Implications for Peace Education and Human Development." The 66th International Council of Psychologists Annual Conference, Azimut Hotel in St. Petersburg, Russia, July 16, 2008.
  • Urabe, Masashi/Uemura, Hiromi/Johanna Paula Pineda, "Is ESD a Noise on Japanese Education System?" XIII World Congress of Comparative Education Societies (WCCES) in Sarajevo 2007, University of Sarajevo (Bosnia and Herzegovina), September 6, 2007.
  • Urabe, Masashi, "Verstehen-Beschreiben-Interpretieren: Der japanische Diskurs zur Vergleichenden Erziehungswissenschaft am Beispiel der Entwicklung der japanischen Rezeption der Entwicklung von Schulzeugnissen in Deutschland." Jahrestagung der Sektion International und Interkulturell Vergleichende Erziehungswissenschaft (SIIVE), Universität Dortmund, 13. Oktober 2006.
  • Lang-Wojtasik, Gregor/Nittel, Dieter/Asbrand, Barbara/Kuper, Harm/Urabe, Masashi, "Bildung - Innovation - Gesellschaft: Systemtheoretische Analysen zum Veränderungspotenzial von und durch Bildung." 20. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2006 Frankfurt am Main, Diskutant, Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main, Deutschland, 22. März 2006.

Posterpräsentationen:

  • Ninomiya, Akira/Urabe, Masashi/Andy Smart, "Prediction of Tomorrow's Textbook in the Postdigital Age: A Research Proposal." The 17th IARTEM (International Association for Research on Textbooks and Educational Media) international conference on textbooks and educational media 2024 in Paris, University Paris-Cité, Paris, May 29th, 2024.
  • Ishii, Shinji/Morikawa, Atsuko/Nonaka, Yoichiro/Sakamoto, Chiharu/Okibayashi, Yohei/Urabe, Masashi, "Relationship between Developmental Stages and Peace Image." The 12th European Congress of Psychology in Istanbul 2011, Istanbul Convention & Exhibition Centre (Turkey), July 6th, 2011.
  • Urabe, Masashi, "Eine funktionale Beschreibung deutscher Schulzeugnisse im geschichtlichen Überblick aus japanischer Perspektive." 21. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2008 Dresden, Technische Universität Dresden, 17. März 2008.
  • Urabe, Masashi, "Friedenserziehung als ein zu einer Bildung für nachhaltige Entwicklung bzw. Globales Lernen aus der Perspektive von Hiroshima." Tagung zu Forschungs- und Praxisfragen des Globalen Lernens, Universität Erlangen-Nürnberg, 8. Oktober 2007.
  • Urabe, Masashi, "Die Funktion der Schulzeugnisse im geschichtlichen Abriss." 20. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) 2006 Frankfurt am Main, Johann-Wolfgang-Goethe-Universität Frankfurt am Main, 22. März 2006